Cyclist Türkiye

SENİ SEÇTİM

SENİ SEÇTİM

Herkesin hayal ettiği, sınırsız parası olsa alacağı bir bisiklet vardı, belki de birden fazla. Kimi dağ bisikletlerini çok severken, kimi hayalindeki bisikletin bir zamana karşı bisikleti olduğunu söyler. Cyclist Türkiye ofisinde bu konu üzerinde biraz konuştuktan sonra, Facebook ve Instagram hesaplarımızdan takipçilerimize hangi bisikletin hayalini kurduklarını sormaya karar verdik. Sonuçlar ise şaşırtıcı oldu.

 

Triatlon sporu son yıllarda ülkemizde hızla yükseliyor. İnsan vücudunun dayanıklılığını zorlayan bu sporda, bisikletler de mümkün olan en verimli şekilde tasarlanıyor. Öyle ki, Ironman yarışlarında kullanılan fütüristik tasarıma sahip bisikletlerin herkesin hayallerindeki bisikletler olacağını düşünmüştük. Fakat sonuçlar bunun tersini gösterdi. Zamana karşı bisikletleri, anketimizde yalnızca %4 oranında tercih edildi ve şehir bisikletlerinin bile gerisinde kaldı. Peki Cyclist Türkiye takipçileri, hayallerindeki bisikletin ne olduğunu söyledi?

 undefined

Trek Madone 9

Anketimize katılanların %73’ü bir yol bisikleti hayal ettiklerini söylediler. Bu %73’ün büyük çoğunluğu ise aero yol bisikletine sahip olmak istediğini belirtti. Trek Madone 9 ise, bu listenin başında, Pinarello Dogma F10’un hemen önünde yer alarak birinci oldu.

 

Lance Armstrong’un “başarılarını” elde ettiği yıllarda antrenman yaptığı ve çok sevdiği Madone tırmanışından ismini taşıyan bisiklet, geçtiğimiz yıllarda çok büyük bir değişim geçirdi. Madone 9 versiyonu, kusursuz bir aero bisiklet olarak karşımıza çıkıyor. İlk olarak Trek Domane’de gördüğümüz elastomerli sele borusunu biraz daha geliştiren Trek, aero bisikletinde de bisikleti daha konforlu hale getirecek bu tasarımı kullanıyor. Sele borusunun başladığı noktada bulunan bu plastik süspansiyon parçası, sele borusunu kadrodan tamamen ayırıyor. İç içe iki sele borusunun olduğu tasarım ise yatayda hiç esnemeyen, ama dikeyde esneyerek konforu artıran bir tasarıma sahip.

undefined 

Bisikletin öne çıkan bir diğer özelliği ise frenleri. Arka fren kablosu, tamamen kadronun içinde yer alıyor ve fren teli, yalnızca 5cm kadar kadrodan dışarı çıkıyor. Bu aerodinamik tasarımı Trek kadronun önünde de sürdürmüş. Maşanın içine gizlenen fren kablosu, alın borusunun içinden geliyor ve hava akımlarından tamamen saklanmış. Alın borusunun altında bulunan kapakçıklar açılarak, yavaş hızlarda gidonu istediğiniz gibi sağa ve sola çevirmenize izin veriyor.

 

Bu tasarım sayesinde bisikletin ön tarafındaki bütün kablolar gizlenebilmiş. Trek, bu tasarımın, standart dışarıdan uzanan kablolu tasarıma göre 45km/s hızda 5 watt daha verimli olduğunu söylüyor. Resimdeki haliyle yalnızca 7kg ağırlığında gelen bu bisiklet, aerodinamik olduğu kadar hafif de.

 undefined

Pinarello F10
2017 yılında tanıtılan ve Pinarello’nun Tour de France şampiyonu kadrosu F8’in yerini alan Pinarello F10, bu sene de Chris Froome’un altında Fransa Turu şampiyonluğunu kovalayacak. Şimdiye kadarki 90 profesyonel zafere ek olarak iki Fransa Turu zaferiyle iyi bir tırmanış kadrosu olduğunu kanıtlayan F8, Michal Kwiatkowski’nin Peter Sagan’ın önünde kazandığı E3 Harelbeke zaferiyle iyi bir sprint ve klasik kadrosu olduğunu da göstermişti. Pinarello’nun yeni bisikletini tasarlarken çok fazla değişiklik yapmak istememesini anlamak pek de güç değil. Yine de firma, F10 modelini ilk tanıttığında yeni bisikletin F8’den daha aerodinamik, daha hafif, daha rahat ve daha esnemez olduğunu iddia ediyordu.

 

F8’e göre daha iri bir alt boruya sahip olan Pinarello F10, suluk kafesinin bağlandığı bölümü de yeniden şekillendirmiş. Elektronik vites sistemleri için kontrol kutusunu da bu bölüme gizleyen Pinarello, bu tasarımın eskisinden %12,6 daha verimli olduğunu iddia ediyor.

 

Bisikletin geliştirilen bir diğer bölümü ise, maşanın alt ucunda bulunan kulakçıklar olmuş. Bradley Wiggins’in saat rekorunu kırdığı Bolide TT bisikletinde de kullanılan bu tasarımın ne kadar daha hızlı olduğu bilgisini Pinarello vermemiş olsa da, Bolide TT ilk tanıtıldığında, o bisiklet üzerinde %10 daha verimli olduğunu söylemişlerdi.

 

Bir diğer detay ise kadronun altında, orta göbeğin sele borusu ile bağlandığı yerin daha asimetrik bir tasarıma sahip olması. F8’e göre 2mm daha sağa kayan sele borusu, Pinarello’nun söylediğine göre güç aktarımını %6,7 iyileştirmiş durumda.

undefined

 pecialized Venge ViAS

Listede Trek Madone ve Pinarello F10’un arkasından gelen Specialized Venge ViAS, bize parça uyumunun aerodinamik bisikletlerde ne kadar önemli olduğunu gösteriyor. Specialized, bisikleti tasarlarken kendine rakip olarak aero bisikletleri değil, zamana karşı kadrolarını hedef olarak belirlemiş ve bu doğrultuda gereken bütün değişiklikleri de yapmış. Öyle ki, bisiklet kendine özel frenlere ek olarak, gidon ve gidon boğazı ile geliyor.

Maşanın üst kısmında, arkaya gizlenen ön fren, aerodinamik olarak kadro ile maşa arasındaki geçişi güçlendiriyor ve ayrıca daha sağlam bir tasarıma sahip. Specialized, rakiplerinin kullandığı fren sistemlerinin maşanın yatay esnemezliğini düşürdüğünü ve bunun da viraj performansını olumsuz etkilendiğini söylüyor. Arka fren ise, hemen suluk kafesinin arkasına saklanmış. Specialized, bu tasarımın arka frende kullanılabilecek en aerodinamik tasarım olduğunu iddia ediyor.

undefined


Bisiklet üzerindeki en büyük değişiklik ise gidon boğazı ve gidon kombinasyonu olmuş. Specialized, bisikleti geliştirme sürecinde, gidon boğazının, bisikletin genel performansında çok büyük bir etkisi olduğunu görmüşler. Özellikle yukarıya açılı gidon boğazlarının ve boğaz altında kullanılan pulların verimsiz olduğunu gören firma, aerodinamik olarak kusursuz olan bu tasarımı kullanmış. Fakat tasarımın bir dezavantajı, sürüş pozisyonunun bazı kullanıcılar için fazla agresif hale gelmesi olmuş. Bunu çözmek için ise, dağ bisikletlerinde görmeye alışık olduğumuz, martı kanadını andıran bir gidon tasarımı kullanmışlar.

 

Specialized son olarak da bisikletinde standarttan daha geniş olan 24 ve 26mm lastikler kullanmış. Rahatlığı artıran bu tasarım aynı zamanda bisiklet ile birlikte geliştirilen Roval CLX64 jant seti ile birlikte bisikletin aerodinamik performansını tamamlamış. Öyle ki Specialized’ın aero ve yarış geliştirme takımının başında bulunan Chris Yu’ya göre bisiklet piyasadaki bütün aero bisikletlerden daha hızlı ve rüzgar tüneli sonuçlarına göre bisikletin performansı, pek çok zamana karşı bisikletten daha iyi.

 

Bu yazı GÖKHAN TOROS tarafından yazılmıştır.|02 Şubat 2018