Cyclist Türkiye

TIME SKYLON

TIME SKYLON

Time, bisiklet dünyasının ilgi çekici hikayeye sahip markalarından bir tanesi. 1987 yılında kurulan firma, kilitli pedal üretimiyle piyasaya girdi ve onları meşhur yapan da bu ürünleri oldu; ta ki kurulduktan 6 yıl sonra bisiklet üretimine başlayana dek. Karbon fiber bisiklet kadrosu üretiminde özgün bir teknik geliştiren Time, bu yönüyle rakiplerinin önüne geçiyor.

 undefined

Nicelik değil nitelik

Time her biri yoğun işçilik ve emeğin ürünü olan kadrolarını hafta başına 100’den az sayıda üretiyor. Ayrıca fabrikalarında önceden örülmüş karbon tabakaları bulma şansınız yok, bu kadroların yapımında bütün karbon ipliklerini kendileri örüyorlar. Auvergne-Rhone-Alpes bölgesinde, Lyon yakınlarında bulunan tesislerini ziyaret etme şansına sahip olmuştum. Dokuma tezgahındaki makaraların ve bobinlerin senkronize biçimde dans edermişçesine, sonradan kadro borularına dönüşecek olan karbon ağlarını ve karbon ‘çorapları’ yaratma şekli, beni adeta hipnotize etmişti.

Time’ın sırrı, karbon fiber inşasının her noktasında kendine tam kontrol sağlayan bu metotta gizli. Bu sayede örgüye Vectran (polyester) fiber gibi bileşenler de ekleme imkanına sahip oluyorlar. Vectran fiberi karbon fibere ekleyerek yatay esneme payını azaltmakla birlikte, titreşimi soğurmak amacıyla gereken dikey esneme payını da artırmayı başarıyorlar.

Time, karbonun yapısal rijiditesini sağlamak adına Resin Transfer Moudling adını verdikleri yöntemi kullanıyor. Bu işlem reçinenin yüksek basınçta, mumların etrafına geçirilmiş karbon fiber çoraplarının bulunduğu kalıplara enjekte edilmesiyle gerçekleştiriliyor. Karbon fiber çoraplarını yerinde tutan mum işlem sırasında kalıptan uzaklaşıyor. Uzak Doğu’nun seri üretim tarzına kıyasla çok daha tekil, neredeyse kişiye özel bir üretim stili.

undefined

Skylon, Time’ın 2016 kataloğunda üst klasman aero yol bisikleti kategorisinde yer vermek istediği model, bir nevi önceki ZXRS’nin halefi konumunda. Boru birleşimleri ilk bakışta sağlam bir görüntü çiziyor. Sele borusu ise orta göbekle kıyaslandığında çok daha ince bir yapıya sahip. Bu tasarım ile, 87mm’lik orta göbeğin kalın dizaynı rijidite sağlarken, ön vitesin rahat çalışması için de yer açılmış oluyor. Skylon’un orta göbeği yerini aldığı ZXRS modeline göre %45 daha sert, aynı zamanda alın borusu %30 oranında daha rijit. Etkileyici, ancak Skylon sayısal özelliklerini kanıtlayan performansı sergileyebilecek mi, göreceğiz.

 

Eski alışkanlıklar

Aero yol bisikletleriyle yaşadığım tecrübeler beni katı, sağlam bir yol sürüşü beklentisine girmeye itiyor. Cervelo’nun S5’i, BMC’nin Timemachine TMR01’i, Specialized’ın Venge’i ve Scott’ın Foil’i, isim vermek gerekirse, hız için konforu feda ederek hafızamda (ve aynı zamanda arka tarafımda) silinmez izler bıraktılar. Time’ın Skylon’u da o kategoriye girebilir. Fakat aradığınız şey konforsa, konforu birinci öncelik haline getiren birçok seçenek var ve muhtemelen aradığınız şey bu kategoride bulunmuyor. Skylon’un geniş, iri profilli boru dizaynı, yol yüzeyi kusursuzdan biraz daha kötü olunca bütün titreşimin hissedilmesine neden oluyor olabilir. Ancak işe iyi yanından bakacak olursak, eğer üreticilerinin öngördüğü gibi kullanırsanız, dikkatiniz ne kadar hızlı gittiğinizle paralel o kadar dağılacak ki yolun yarattığı rahatsızlığı hissetmeyeceksiniz bile. Skylon demek hız demek. Kent merkezi çevresinde, nadiren kullandığım bir yolda sürdüm ve değişik hissetmeme neden oldu; yoldaki her tümsek ellerimde ve omurgamda deprem hissi yaratıyordu. Ancak ne zaman ki engebesiz ve açık bir yola çıkıyorsunuz, işte o zaman Skylon bir atın dörtnala gitmesi gibi gerçek performansına ulaşıyor.

Kadronun sağlamlığı, sizi tutan tek şeyin pedallara verebileceğiniz güç olduğu konusunda oldukça ikna edici. Yeri gelmişken, Rotor 3D30 aynakol bu bisikleti çok iyi tamamlayan bir parça olmuş. Hızlandığımda, şehirde sürerken yaşadığım kontrol sorunları ve rahatsızlıklar ortadan kayboldu; yerine bana dönüşlerde eğilirken çok daha güven veren, dengeli ve stabil bir bisiklet geldi.

Geriye dönüp baktığımda Skylon’un limitlerine ulaşabildiğimi hissetmiyorum, az denediğim için değil, sadece çok şey verebileceğini düşündüğüm için.

undefined

Fizik tamamlayıcı kit gerçekten harika. Cyrano 00 karbon fiber gidonun tek başına fiyatı 270 Pound (1150TL) ve 280 Pound’luk (1200TL) Arione 00 sele de eklenince, dizaynın bu bölümünde masraftan kaçınılmadığı açık biçimde görülüyor.     Bana en büyük sürprizi ise jant seti yaşattı. Kuzey Amerika menşeli bir marka olan Novatec’in R5 modeli hakkındaki ilk izlenimim, bisikletin görüntüsünü zayıflattığı ve ucuzlaştırdığı yönündeydi. Ancak ben jant setini estetik açıdan yargılarken, performansının bakış açımı değiştirdiğini vurgulamam gerek. Açıkçası kusursuzdu. Güç aktarımı konusunda oldukça başarılılardı; ayrıca hızımı korumama da yardımcı oldular. Jant seti 1,590 gram ağırlığında, ayrıca iç ve dış boyut genişliği yeni trendlere uygun olacak şekilde oldukça geniş. Bisiklet üzerinde değiştirmek isteyeceğim tek parça, neredeyse şimdiye kadarki her sürüşümde bana sıkıntı çıkaran Mavic lastikler olurdu.

Bence Skylon en yüksek seviyede rekabet etmek için harika bir seçim, dolayısyla Time’ın bu sene pelotonda bir Dünya Turu takımına sponsor olmaması üzücü.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bu yazı STU BOWERS tarafından yazılmıştır.|10 Mart 2017