Cyclist Türkiye

SHIMANO XTR DI2

SHIMANO XTR DI2

Teknolojinin sınırlarını her geçen gün biraz daha zorluyoruz. Tabi bu durum ister istemez bisiklete de yansıyor. Her sezon tüketicileri cezbetmek için öne sürülen gelişmelerden bir kısmı küçük detaylar olarak kalırken, bazıları ise bisikletin teknolojik tarihine büyük damga vuruyor. İşte bu büyük damgalardan birisini, elektronik vites sistemini dağ bisikletine de taşıyarak Shimano yaptı. 

2009 yılından bu yana yol bisikletçilerinin hizmetinde olan Shimano Di2, günümüzde dünyada en yaygın olarak kullanılmakta olan elektronik vites sistemi olarak güvenilirliğini ve sağlamlığını kanıtlamış durumda. Profesyonel pelotondaki isimlerin en az yüzde 90’ı, elektronik vites sisteminden asla vazgeçmeyeceğini söylüyor. Zahmetsiz vites geçişi, otomatik modlar ve programlanabilir kombinasyonlar bu sistemlerin artılarından yalnızca birkaçı. Ayrıca Di2’nun kurulum ve bakım kolaylığı da teknisyenlerin gözünde olumlu bir yer edinmesini sağlıyor. Peki yolda başarısını kanıtlamış olan bu teknoloji acaba sürprizlerle dolu, zorlu arazi koşullarında nasıl çalışıyor? Bunu keşfetmek için, dünyanın ilk  elektronik dağ bisikleti vites sistemi olan XTR Di2 ile donatılmış demo bisikletini, bir parça da çamura bulamaktan çekinmeyerek sizler için test ettik. 

Bu arada Shimano’nun bu sistemi test etmeye 2013 yılında başladığını söylememiz gerekli. Dünyanın önde gelen dağ bisikleti atletleriyle gerçekleştirilen bu testlerde 20.000’den fazla kilometre kat edilmiş. Bu dönemde sistemin limitlerini zorlayanlar arasında Julien Absalon, Lukas Flückiger ve Fabian Giger gibi ünlü sporcular var. 

undefined

Kolay kurulum: Kabloları bağla yeter
Öncelikle ofisimize sağlam bir kutu içinde, kısmen demonte olarak ulaşan bisikletin kurulumundan bahsedelim. Shimano’nun XTR Di2 sistemini tanıtmak üzere özel olarak üretilmiş test bisikletimiz, çift amortisörlü bir ‘crosscountry’ (XC) makinesi. Yalnızca elektronik kablolamaya uygun olarak üretilmiş kadro önde ve arkada Kashima kaplamaya sahip, ICD özellikli FOX süspansiyonlara sahip. Bu da hem ön hem de arka darbe emicinin Di2 sistemine bağlanarak elektronik olarak kontrol edilebildiği anlamına geliyor. Di2 kablolama gerçekten çok kolay. Herhangi bir kutup ya da yön şartı olmadan, bütün üniteleri kablolarla birbirine bağlamak, sistemin kurulumu için yeterli oluyor. XTR Di2 için özel üretilmiş olan PRO sele borusu içindeki batarya, aktarıcılar, vites kolları ve merkezi bilgi göstergesinden gelen kablolar, yine PRO markalı Di2 uyumlu boğazın içine gizlediğimiz bağlantı kutusu ile birleşerek sistemi tamamlıyor. Buradan ayrıca, ön ve arka amortisör ile gidon üzerindeki amortisör kilidine de bağlantı yapılıyor. 

Sistemi tamamlayıp gidonu sabitledikten sonra her şeyin çalıştığını kontrol etmek için, büyük bir heyecanla son teknoloji ürünü düğmelere dokunmaya başlıyoruz ve aktarıcılardaki o tatlı motor sesleri gelmeye başlıyor. Ayrıca elektronik olarak kontrol edilen süspansiyonların başlıklarındaki küçük motorlarla kilitlenip serbest kalması da farklı notalarla müziğe eşlik ediyor. Gidon üzerindeki dijital ekran üzerinde vites modları, önde ve arkada kaçıncı viteste olunduğu ile süspansiyonların pozisyonu  hakkında bilgi veriyor. Ayrıca bataryanın şarj portu da bu gösterge üzerinde yer alıyor.

Shimano XTR Di2 incelemesinin tamamı Cyclist Türkiye Şubat sayısında.

Bu yazı TARIK GÜL tarafından yazılmıştır.|10 Şubat 2016