Cyclist Türkiye

RIDLEY NOAH SL

RIDLEY NOAH SL

Bisiklette aerodinami yeni bir trend gibi görünüyor ama aslında rüzgar direncini kırmaya yönelik en kararlı adımlar 1980’lerde atılmıştı. O dönemde sadece tuhaf aerodinamik tasarımlı çelik kadrolar yapılmakla kalmıyor, vites grubu üreticileri de Campagnolo’nun aerodinamik Delta freni ve Shimano’nun AX serisi Dura-Ace vites grubu gibi ürünleri taklit ediyorlardı. Ancak bunun geçici bir moda olduğu ortaya çıktı; hafiflik ve sürüş kalitesinden feragat etmek istemeyen tüketiciler yavaş yavaş ilgilerini kaybettiler. Aero trendi kısa süre önce yeniden gündeme geldi ve eskiden olduğu gibi bazı üreticiler yine gösterişli aerodinamik inovasyon girişimlerine kalkışmak yerine farklı alanlarda performans artırma arayışına girdiler. Yeni Noah SL modeliyle Ridley de bu üreticilerden biri.

Bir-iki yıl önce çıkan Ridley’in Noah Fast, bir bisikletin isteyebileceği her türlü aerodinamik ayrıntıya sahipti: maşa ve çeki borularına entegre edilmiş frenler; havayı tekerin etrafından geçirmek için maşada açılmış yarıklar; ve havayı alın borusuyla alt boruda “gezdirmek” için tasarlanmış kalın bantlar. Ridley Noah SL’de işte bu özelliklerden bazılarını gözden çıkartıp eşitliğin geri kalanını hedefleyerek ağırlıktan birkaç gram kazanmış, sürüşü daha akıcı hale getirmiş ve fren gücünü artırmış.

undefined

İlk gidenlerin Ridley’in pek övündüğü türbülanslı akım bantları olması, zaten o kadar işe yaramadıkları konusunda başlangıçtaki şüphelerimi haklı çıkarıyor. Ama daha da önemlisi, Ridley’in yenilikçi entegre fren sistemi yerine geleneksel dual pivot frenler kullanılmış. Ayrıca, eski modeldeki entegre sele direği kaybolmuş ve yerine yine maksimum aerodinamik verimlilik gözetilerek biçimlendirilmiş, çıkartılabilen yeni sele borusu gelmiş. Ridley’in Birleşik Krallık marka müdürü John Harris “Entegre frenlerden vazgeçmek, bazı özel stres noktalarında ufak tefek düzeltmeler yapmamıza olanak verdi” diyor, “Bu da biraz daha konforlu bir sürüş sağladı.” Buna ek olarak, çıkartılabilir sele borusuna dönmek ve çeki borularının sele borusuna daha aşağıdan bağlanacak şekilde yeniden konumlandırılması da, yine sürüş kolaylığı ve sürücü rahatlığını hedefliyor. Ridley bütün bu performans artırıcı değişiklikler sayesinde, Noah Fast’den 400 gram daha hafif ama aynı derecede hızlı bir bisiklet elde ettiğini söylüyor. 

Kayma problemi

Sele borusu kelepçesinin bozuk olması yüzünden Noah SL’e dair ilk izlenimim kötüydü. Ben pedalladıkça sele borusu aşağıya kaydı ve defalarca yeniden ayarlayıp, kelepçenin üzerindeki vidayı iyice sıkıştırmama rağmen bir türlü yerinde durmadı. Ben genellikle çıkartılabilir sele borularını tercih ederim çünkü seyahate çıkarken kadroyu bisiklet çantasına daha kolay yerleştirirsiniz ve daha sonra bisikletinizi daha kolay satabilirsiniz ama aero profilli sele borularında kaymanın genel bir sorun olduğu görülüyor. Standart yuvarlak profilli sele borularının toleransı oldukça sınırlı ve bütün bir kadro tasarımında hata marjı en düşük olan yer sele borusu. Damla şeklindeki aerodinamik sele borularında bu tolerans daha da sınırlı olduğu için en ufak bir sorun bile kaymalara neden olabiliyor. Ridley bana bu sorunun halledildiğini ve yeni müşterilerin bir problem yaşamayacağını söylüyor ama test sürüşlerim sırasında sele borusunu sabit tutabilmek için araya zımpara kağıdı sıkıştırmak zorunda kaldım (ne kadar kavrama macunu sürdüysem de kâr etmedi) ve özellikle böylesine pahalı bir bisiklette bu tür derme çatma çözümler üretmek zorunda kalmayı hiç istemem. Katıksız hızı nedeniyle Noah Fast’i sevmiştim ama aerodinamik kadroların ağırlık ve bir dereceye kadar rahatsızlık gibi tipik sorunları bu bisiklette de vardı. Bir karşılaştırma yapıldığında Noah SL daha akıcı bir sürüş sağlıyor ama esnemezliği olduğu gibi duruyor. Bu esnemezlik sayesinde yolla bağlantı kurduğumu hissettim; yoldaki her türlü girinti ve çıkıntıyı aynen iletiyor ama bu durum bir şekilde sürüşü bozmuyor. Hiçbir tümsek fark edilmeden geçilmiyor ama asla rahatsız değil.

Bisikletin aerodinamik değerlerini net bir şekilde sayılara dökmek mümkün olmasa da, Noah SL’in kardeşi Fast kadar hızlı olmadığını hissettim; ama aradaki fark çok azdı. Bu yine de hızlı bir bisiklet.

undefined 

Pratik olmak

Frenleri maşanın içinde veya orta göbekte gizlemenin belki bazı aerodinamik kazanımları vardır ama kullanılırlık ve bakım açısından sorun çıkartabilir. Fren açıklığını ayarlamak ya da frenlerdeki hafif bir dengesizliği gidermek için, bir yığın minicik yay, saplama vidaları ve başınıza ağrılar veren iç kablolamayla uğraşmak zorunda kalabileceğiniz düşünülürse, Noah SL’de geleneksel bir fren mekanizması görmek oldukça rahatlatıcı. Aynı şekilde, ön tarafta standart bir tamamlayıcı set kullanılmış olması, Trek Madone ya da Canyon Aeroad gibi modellerin iç kablolamalı ve entegre aero gidon tasarımlarından sonra, yüreklere su serpiyor. Birkaç watt ödün veriyor olsam da bisikletime bir ön far ve Garmin takabilmek ve gidon açısını dilediğim gibi ayarlayabilmek beni mutlu etti. Hem ergonomik hem de gayet kabul edilebilir bir esnemezliğe sahip olan sele, gidon ve gidon boğazı tasarımında Ridley’in kendi bünyesindeki bileşen markası 4ZA, Belçikalı yarış mirasından yararlanmış görünüyor.

Esnemez yapısı, hafif tamamlayıcı seti ve hafif kadrosuyla Noah SL mükemmel bir tırmanış bisikleti. 6.93kg (56 cm) gelen ağırlığı da oldukça makul. Düşük eğimli veya kısa tırmanışlarda sürekli beklediğimden daha hızlı gittiğimi fark ettim. Bunda SL’in, Noah Fast’ten hiç de aşağı kalmayan esnemezliğinin önemli bir payı var. Alman sprinter André Greipel bu güne kadar kaydedilen en yüksek güç üretimini bir Noah Fast üzerinde yaptığını söylemişti; ben onun 1900watt’lık performansına erişmeyi hayal bile edemem ama Noah SL’in güç üretimi açısından Noah Fast’e eşdeğer olduğunu söyleyebilirim. Ayrıca Noah SL inişlerde ve dönüşlerde güvenli, hassas ve öngörülebilir bir bisiklet.

Ridley her amaca uygun bir yarış bisikletinin sahip olması gereken bütün özellikler arasında mükemmel bir denge kurmuş. Noah SL daha pedala ilk bastığınız andan itibaren gerçek bir yarışçı olduğunu hissettiriyor. Gözü hızdan başka şey görmeyenler konfordan ödün vermeyi kabul edip yine de Noah Fast’i tercih edebilirler ama dağlık bölgelerdeki sportiflere katılarak Strava’da puan artırmak isteyenler için piyasadaki en pratik ve çok amaçlı bisikletlerden biri Noah SL.

Bu yazı PETER STUART tarafından yazılmıştır.|10 Mart 2017