Cyclist Türkiye

LAPIERRE XELIUS SL

LAPIERRE XELIUS SL

Fransız bisiklet markası Lapierre’in, Fransız profesyonel takımı Francaise des Jeux ile 14 yıllık bir ilişkisi var. İkili bu yıl Tour de France’ın sondan bir önceki etabında kazandıkları zafer sırasında nikah tazelediler. Lapierre takıma en son geliştirdiği tırmanış bisikletini verdi ve FDJ de bu iyiliğin karşılığını Thibaut Pinot’nun unutulmaz Alpe d’Huez zaferiyle ödedi.

Tahmin edebileceğiniz gibi yeni Xelius SL, 850 gram olduğu söylenen kadro ağırlığıyla bir önceki versiyonundan daha hafif, ama asıl ilgi çekici olan bu hafifliğin nereden kaynaklandığı. Lapierre doğrudan FDJ yarışçılarıyla çalışmış ve onlardan sadece daha hafif değil, özellikle üst kısmı daha hafif bir bisiklet istedikleri yönünde bir geri bildirim almış. Lapierre’in Ar-Ge proje müdürü Remi Gribaudo, “Bisikletçilerin çoğu tırmanışlarda ayağa kalkar” diyor, “Bisikletin yaptığı iki yana salınma hareketine baktığımızda, asıl taşımanız gereken ağırlığın bisikletin üst kısmında olduğunu fark ettik; tabii bunun için enerji harcamanız gerekiyor. Bu bağlamda, eğer ağırlığı üst kısımdan alıp, ağırlık merkezini aşağı çekebilirseniz, ayakta sürerken daha hafif bir kütleyi hareket ettirirsiniz ve bu da daha az enerji sarfı anlamına gelir.” Lapierre’in mühendisleri işe bisikletin üst yarısındaki ağırlığı azaltarak başlamışlar; bunun için oldukça ince ve düzgün bir entegre mandal kullanarak sele borusu çapını 27.2 milime düşürmüşler. Üst boru da inceltilerek birkaç gram daha atılmış ve bir önceki modelden biraz daha düz hale getirilmiş. Bu da Lapierre’in iç kablo kılavuzundan kurtulmasını sağlamış ki, bu da kablonun dış muhafazasının kadro içinden geçmek zorunda olmaması anlamına geliyor. Bu size küçük bir detay gibi görünebilir ama Gribaudo’ya göre “Üst boruda bulunan kılavuz daha önceki modelde 40 gram geliyordu ve dış muhafaza da kadro boyuna bağlı olarak 40 ila 60 gram arasında değişiyordu.” Her şey ortada.

Bir diğer önemli değişiklik de çeki borularının bağlantı noktalarında yapılmış; genellikle sele borusunun arkasında bulunan bu bağlantılar üst borunun alt kısmına taşınmışlar. Böylece, GT marka bisikletlerdeki “üçlü üçgeni” anımsatan ilgi çekici bir estetik yaratmanın yanı sıra, kadronun üst yarısındaki ağırlığın azaltılması hedeflenmiş.

Lapierre’in İngiltere ürün müdürü Ed Ibbetson “Çeki boruları, sele borusu ve üst boru ile birleştiği, kadronun bu hayati noktasında ihtiyaç duyduğunuz güçten ödün vermeden ağırlık azaltmak kolay değil” diyor, “Ama çeki borularını sele borusunun kenarından geçirip sadece üst boruya bağlayarak, bir tek bu bağlantıyı doğru yapmaya odaklanabilir ve sele borusu tasarımını özgürleştirerek daha basit ve hafif olmasını sağlayabilirsiniz. Aynı şey üst boru ve sele borusu bağlantısı için de geçerli. Sadece iki borunun birleştiği bir noktada kontrol sağlamak ve ağırlığı azaltacak doğru yeri bulmak daha kolay.”

 Şalteri indir

Elektronik vites değiştirme profesyonel peloton yarışçıları arasında yaygın olduğundan, Lapierre’deki mühendislerin üzerinde çalıştıkları bir konu da Shimano Di2 bataryayı (çoğu üreticinin saklamayı tercih ettiği yer olan) sele borusundaki yerinden alıp, alt borunun aşağı kısmına, orta göbek yuvasına yakın bir yere taşımak olmuş. Bunun nedeni de ağırlığı bisikletin üst kısmından alıp aşağı aktarmak. Lapierre standart Di2 bataryanın ağırlığını azaltamaz ama mümkün olduğunca yere yakın bir noktaya taşıyabilir. Di2 batarya bölmesine orta göbeğin altındaki “gizli kapaktan” ulaşılabiliyor. Yeni Xelius’ta göze çarpan tek değişiklik ağırlığın azaltılması ve yeniden konumlanması değil. Yatay esnemezlik de Lapierre’in Power Box teknolojisi adını verdiği yöntemle geliştirilmiş (firmaya göre bu sayede pedal kuvvetinin esneme oluşturması engelleniyor). Ayrıca yeni çatal tasarımında frenin daha iyi entegre edilmesiyle, bisikletin ön tarafı düzleştirilerek aerodinamiği geliştirmiş.

Xelius SL sınıfı 1700 Sterlinden başlıyor ve karşılığını ödeyip kendinize özel bir bisiklet yaratmak istiyorsanız Ultimate sürümüne kadar çıkabiliyor. Xelius SL’i test etmek için sabırsızlanıyoruz ancak Thibaut Pinot’nun yüzde 8 eğimli 14.3 kilometrelik Alpe d’Huez tırmanışında yaptığı Strava parçalayan 42 dakika 18 saniyelik zamanlamayı yakalayabileceğimizden emin değiliz.

Bu yazı tarafından yazılmıştır.|10 Mart 2017