Cyclist Türkiye

HERSH DISC

HERSH DISC

Hersh markasını ilk duyduğum zaman, firmanın 1960’larda kurulan bir İtalyan markası olduğunu düşünmüştüm. Markanın sahibinin eski, İtalyan profesyonel bir bisikletçi olduğunu, daha sonra kendi soyadını taşıyan bir markayı ürettiğini, önceleri İtalya’da üretim yapan bu butik markanın biraz ünlü olduktan sonra da üretimini Uzak Doğu’ya çektiğini... Günümüzdeki pek çok İtalyan markasının hikayesi de aslında bu, fakat Hersh için bunlar geçerli değil. 2009’da kurulan bu markanın ismi de İtalyanca Tarih, Enerji, Araştırma ve Geliştirme, Sportif ve Üst Seviye kelimelerinin baş harflerinden oluşturulmuş. Akılda kalıcı...

 Ekipman listesi

Günümüzdeki pek çok marka bisikletlerini oldukça yüksek fiyatlara satıyor. Buna rağmen pek çok alıcı hayalindeki bisiklete bu fiyatları ve hatta daha fazlasını ödemeye hazır. Fakat bu, o fiyata alacağınız karşılığın ne olduğunu hiç umursamadığımız anlamına da gelmiyor. Hersh Disc’e ilk kez baktığınızda da bisikletin neden bu fiyata satıldığını anlamakta güçlük çekeceğiniz kesin. Mekanik Ultegra grupset? Alüminyum sele borusu? Markasız jant seti? 60tpi lastikler? Online bisiklet mağazalarında 80TL’ye bulabileceğiniz bir sele? Bu donanımları koyduğunuz bir bisiklet nasıl oluyor da 21000 liranın üzerinde satılabiliyor?

Bisikletin üzerindeki ekipmanların hiçbirini küçümsemiyorum. Fakat 20000TL ödediğiniz bir bisikletin üzerinde çok daha iyi seviye ekipmanlar olmasını beklersiniz. Bisikletin fiyatının neden böyle olduğunu öğrenmek için Hersh’in Birleşik Krallik distribütörüne gittik ve Ben Higgins’e her şeyi açığa çıkardı. Üzerindeki herhangi bir kadro değil.

“Hersh’in modellerinin çoğu İtalya’da el yapımı olarak, kişye özel üretiliyor. Ünlü bir kadro üreticisi Disc’i oluşturan boruları bir araya getiriyor ve bunu kişiye özel bir geometri ile yapıyor.

Yalnızca sürüş karakterini değil, orta göbeğin türünü bile seçebiliyorsunuz” diyor Higgins. “Bunların hepsi 10500TL’lik kadro fiyatına dahil.” Birden bisikletin fiyatı o kadar da göze batmamaya başladı. Tamam 10500TL bir bisiklet kadrosu için yine de oldukça yüksek bir fiyat ama kişiye özel üretilen bisikletler dünyasında öyle çılgın bir ücret de değil. Bir de kadroyu yapan “ünlü usta”nın Sarto olduğunu biliyorsanız.

 undefined

Kişiye özel

Bir markanın bisikletini incelerken başka bir üretici hakkında konuşmak garip gelebilir, fakat Hersh Disc’i inceleyeceksek bunu yapmak zorundayız. Bisikletin üzerinde Hersh yazsa da kadronun asıl üreticisi Sarto ve ben bunu öğrendiğim anda bisiklete olan ilgim kat kat arttı. 1950’de kurulan Sarto firması ismini kurucu babası Antonio Sarto’dan almış (Sarto İtalyanca terzi anlamına geliyor, oldukça uygun bir isim).

Venedik’in hemen dışındaki fabrikayı ziyaret etme şansı bulursanız, pek çok yetenekli sanatçının sıfırdan ürettiği kadroları görebilirsiniz. Firma ucuz olmaktan çok uzak fakat daha önce iki adet Sarto bisiklet test etmiş biri olarak kadroların 15000TL’nin üzerindeki fiyatlarını hak ettiğini çok rahat söyleyebilirim.

Bir bisiklet firmasının kadroların üzerine adını yazıp daha sonra bu kadroları başka bir firmaya ürettirmesi biraz hile yapmak gibi gelebilir ama bu bütün endüstrilerde oldukça yaygın. Özellikle de bisiklette. İnternette kısa bir araştırma sonunda bisikletinizi gerçekten hangi firmanın yaptığını bulabilirsiniz ve bu bilgi sizi oldukça şaşırtacaktır. Daha önemlisi de, çıkan son ürün kaliteliyse ve sizin beklentilerinizi karşılıyorsa, kimin ürettiğinin ne önemi var ki?

Kendi dedektiflik yeteneklerimle ve Higgins ile yaptığım görüşmelerden sonra Hersh Disc’in Sarto Energia’nın biraz daha güncellenmiş versiyonu olduğunu söyleyebilirim. Kadrolar pek çok açıdan birebir aynı görünüyor fakat Hersh’in farklı bir bisiklet olduğunu söylemek oldukça kolay.

Energia daha önce test ettiğim bir bisiklet değil fakat Hersh Disc’ten yaklaşık 5000TL daha pahalı olduğunu biliyorum. Energia daha eğimli bir üst boru ve daha yüksek kaliteli bir karbon fiber kullanıyor.

Kısacası, bisikletler birbirine çok benzer görünseler de Energia çok daha ‘elit’ malzemeler kullanılarak üretiliyor. Yine de iki kadro da üst seviye malzemelerden üretiliyor ve oldukça iyi bir fabrikadan çıkıyor. Bisikletin ne kadar iyi olduğunu anlamak ise oldukça zorlu bir iş.

undefined 

Garip tercihler

Şahin gözlü okuyucularımız bisikletin üzerinde ‘Disck’ yazdığını fakat bizim başlığa ‘Disc’ yazdığımızı fark edeceklerdir. Bunun nedeni, test ettiğimiz bisikletin prototiplerden biri olması. Prototip, ama kadro son kullanıcıya satılan modellerden tamamen farksız. Bunun dışında bisiklet bize önde ve arkada farklı marka fren diskleriyle, etiketleri sökülmüş gidon boğazı ve gidonla (Deda marka), bu bisiklete hiç yakışmayan sele ve lastiklerle ve son olarak da tamamen işe yaramayan fren pedleri ile geldi.

Hersh Disc bir bisikletten önce, bir kadroset olduğu için bisikleti test ederken de bu kötü ekipmanların kadronun önüne geçmesini istemiyorum fakat bu kadar düşük seviye lastikler, oldukça kötü ayarlanmış frenler ve oldukça ağır jant seti Disc’in sürüş keyfini kaçırdığı kesin.

Lastikler Disc’in virajlarda güvenilmez olmasına yol açıyor ve bu ağır jant seti bisikletin tırmanışlarda oldukça hantal hissettirmesine neden oluyor. Kirlenmiş fren pedleri nedeniyle frenleme de oldukça sesli. Ama bütün bunlara rağmen Disc’i sürerken oldukça zevk aldım.

Sarto Lampo’yu sürerken hissettiğim kaliteli, yumuşak ve rafine hissi bu bisiklet üzerinde de hissettim. Orta göbek bölgesinde oldukça rijit olan kadro, gidonu iyice sarstığınız güçlü sprint eforlarında da oldukça sağlam ve bir o kadar da pürüzsüz bir his veriyor.

Tırmanış ya da sprint için bundan çok daha iyi bisikletler olduğu kesin, fakat orta tempolu uzun sürüşleriniz için Disc yeterince iyi bir seçenek ve daha iyi bir ekipman listesiyle oldukça tercih edilebilir bir bisiklet olacağı kesin.

Bu yazı JAMES SPENDER tarafından yazılmıştır.|13 Mart 2017