Cyclist Türkiye

FESTKA DOPPLER

FESTKA DOPPLER

Festka farklı düşünmeyi seviyor. Bu kadarı, bazı bisikletlerinde bulunan ve insanın ya gözlerini yummasına ya da cüzdanına davranmasına neden olan çarpıcı kübik motifli ve parlak kontrast renkli tuhaf desenlerden belli. Ancak Doppler modelinde Festka yenilikçiliği sadece cilanın ötesine taşıdığını gösteriyor. Çek üretici farklı malzemeleri farklı şekillerde kullanarak bambaşka bir bisiklet yaratmış.

Karbon ve titanyumun bir arada aynı kadroda kullanıldığını ilk kez görmüyoruz; Independent Fabrication ve Seven and Legend gibi markaların hepsi bunu denediler ama Festka kavramı olduğu gibi tersyüz etti. Diğer markalar titanyum bağlantı elemanları ve karbon borular kullanırken Festka karbon eklemlerle bağlanmış titanyum borular tercih etmiş.

"Diğerleri karbon boruları titanyum lug’larla tutturuyor ki, bu bizim malzeme anlayışımıza tamamen ters" diyor Festka'nın kurucusu Ondřej Novotný, "Bisikletlerin alın borusu bölgesi ve bağlantı noktaları esnemez olmak durumunda ve bunu titanyumla sağlamak kolay değil. Bu yüzden esnemezliği düşük malzemeyi, daha uyumlu olması gereken borularda kullandık. Karbon bağlantı elemanları sayesinde alt ve üst boruların alın borusu ve orta göbeğe bağlandığı noktalar oldukça esnemez."

Tıpkı Festka One gibi (7. sayımızda işlemiştik) bu modelin üretimi de tamamen Çek Cumhuriyeti'nde yapılıyor. Borular Reynolds'dan önceden üretilmiş halde satın alınıyor ama Festka satın aldığı borularda kendine göre birtakım değişiklikler yapıyor. Bağlantı noktalarını özel bir yöntemle kesmenin yanı sıra Festka titanyuma (Asphalt kadrosunda da kullandığı) alışılmışın dışında bir modifikasyon uygulayarak üst boruyu hafifçe eziyor. Bunun sebebi oval profilli bir borunun daha fazla yatay esnemezliğe sahip olması.

Bisikletle çıktığım ilk turda Doppler'in görünümü diğer bisikletçilerden, yayalardan ve hatta minibüs şoförlerinden epey övgü aldı. Kadroyu yakından inceledikçe özellikle de mükemmel işlenmiş titanyum dropoutlar ve bağlantı elemanlarının pürüzsüzlüğü ile estetiği daha da iyileşti. Kesinlikle güzel bir bisiklet ama böyle bir fiyat etiketiyle rekabetçi bir pazarda yerini koruyabilmesi için performansının da görünümü kadar iyi olması gerekir.

undefined 

Doppler etkisi

Doppler'i ilk kez kullanmadan önce Pinarello Dogma F8 ile son bir tura çıkmıştım. F8'in pek çok üstünlüğü var ama biraz sert olmakla eleştirilebilir. Doppler'e geçince, onun de en az F8 kadar, hatta biraz daha sert olduğunu görmek beni biraz şaşırttı. Gerçekten de Doppler ismi sadece beni bir görsel yanılsama haline soktuğu için bile uygun görünüyor.

Adil olmak gerekirse sele seçimi yüzünden bisikletle ilgili biraz kötü bir ilk izlenim edindim. Selle San Marco Regale Carbon FX belli bir anatomiye uygun bir seçim olabilir ama selenin düz, pedinin de ince olması yolun bütün sertliğini olduğu gibi hissetmeme neden oldu. Hatta bisiklet üzerindeki ilk uzun sürüşümden sonra eve hatırı sayılır bir popo ağrısıyla döndüm.

Seleyi değiştirdikten sonra sürüş daha konforlu hale geldi ama bisiklet verdiği sağlam hissi korudu. Genellikle daha esnemez bisikletleri tercih ediyorum, çünkü böyle bisikletlerde gücün çok daha iyi aktarıldığını ve hız anlamında maksimum getiri elde ettiğimi düşünüyorum. Doppler kesinlikle hızlı bir bisiklet hissi veriyor. Sağlam yapısı ve düşük toplam ağırlığı sayesinde, bulunduğum bölgedeki en sevdiğim tırmanışta bugüne kadarki en hızlı zamanlamayı yapmış olmama bakılırsa, veriler de bu hissi destekliyor gibi görünüyor.

Yolu sert hissettirmesine rağmen Doppler, parke ve mucur zemin üzerinde beni şaşırtacak kadar dengeli ve sağlamdı. Biraz sarsıldı ama yol tutuşu kararlıydı ve bu durum bana bisikletin yapısal bir özelliğinden ötürü yoldaki küçük pürüzleri, gerçekten kaba zeminlerden daha fazla hissettirdiğini düşündürdü. Su gibi akan bir bisiklet değil ama her türlü zeminde güvenle gidiyor.

Doppler’in hızlı ve yarışçı kişiliğini giderek daha çok beğenirken bir yandan da bu bisiklete uzun yıllar sahip olmayı istermiydim diye düşünmeye başladım. Sonuçta bu, bir ömür boyu kullanmak isteyeceğiniz türden bir bisiklet ve eğer benim olsaydı, yirmi yıl içinde, yarışma tutkum zayıfladıktan sonra belki biraz fazla iddialı gelebilirdi. Ama tabii kişiye özel kadroların dünyasında her şey değiştirilebilir. “Temelde müşterinin istediği her türlü özelleştirmeyi yapabiliyoruz. Önceden belirlenmiş hiçbir şey yok” diyor Novotný, “Geçenlerde bir müşteri için standart yapım bir bisiklet hazırladık ve müşteriye gönderip daha esnemez mi olsun, yoksa böyle iyi mi diye sorduk. Tıpkı bir terzi gibi.”

 undefined

Nasıl isterseniz öyle

Festka’nın bize test için gönderdiği bisiklet esnemez ve sert ama Novotný’nin herhangi bir müşterinin isteklerine göre ince ayar yapabileceğinden kuşkum yok. Tabii hiçbir bisiklet diğerinin aynı olmadığı için, yapılacak her türlü incelemenin kapsamı da sınırlı olacaktır ama Novotný müşterilerini önerdiği kadroya yönlendirmekten çekinmiyor.

“Müşterilerimizi standart geometrilerimizi tercih etmeye yönlendirmemizin sebebi kolayımıza gitmesi değil, en iyisini yaptığımızı düşünmemiz” diyor Novotný, “Tabii bir müşterinin gelip farklı bir şeyler istemesine de açığız.” Deneme sürüşünde geometrinin, saldırgan bir ön taraf pozisyonu ve sele – gidon mesafesi farkı arasında, bütün gün bisiklet sürmeye olanak veren mükemmel bir denge oluşturduğu ortaya çıktı. Ayrıca yol tutuşu da iyi ayarlanmış; böylece bisiklet dar dönüşler ve hızlı inişlerde daha duyarlı hale gelmiş.

Doppler bu haliyle oldukça etkileyici bir bisiklet ama hayatım boyunca kullanmak isteyeceğim bisiklete dönüşmesi için Festka’dan esnemezliğini ve hızını olduğu gibi koruyup, sürüş konforunu artıracak unsurlar eklemesini isterdim; bu belki bir koltukta birkaç karpuz taşımaya benziyor ama artık bütün büyük markalar bu şekilde çalışıyorlar. Festka’daki ekibin uzmanlığı göz önüne alınırsa, bunu yapabileceklerinden hiç şüphem yok. Ama hiçbir şeyi değişmese bile Doppler kesinlikle sıra dışı bir ısmarlama bisiklet. Oldukça güzel, yaratıcı zihinler tarafından üretilmiş ve bonus olarak da mükemmel bir sürüş vadediyor.

 

Bu yazı PETER STUART tarafından yazılmıştır.|13 Mart 2017