Cyclist Türkiye

CANYON ULTIMATE

CANYON ULTIMATE

Yeni bir bisiklet tasarlamak geleneksel olarak hangi özellikten vazgeçmeniz gerektiğine karar vermeniz gereken bir sanattı. Hafif bir bisiklet istiyorsanız esnemezlikten vazgeçmeniz, esnemez bir bisiklet isterseniz rahatsız yapmanız ve buna benzer daha pek çok detay... Canyon ise yeni Ultimate serisini tasarlarken bunların hepsini yapmak istemiş; esnemez, hafif, rahat ve aerodinamik.

Canyon Ürün Geliştirme Mühendisi Michael Adomeit “Mühendis gözüyle baktığınız zaman ilk iki Ultimate serisi geleneksel ağırlık-esnemezlik grafiğine göre tasarlanmıştı” diyor. “Üçüncü nesile geldiğimiz zaman ise dikkatimizi kadronun rahatlığına doğru çevirmiştik. Bu kadronun tasarımını yaparken ise (dördüncü nesil), skalayı iyice genişleterek aerodinamiği de işin soktuk. Bu sayede yeni Ultimate gerçek bir all-rounder bisiklet oldu.”

Canyon geçtiğimiz sene Katusha’lı Alexander Kristoff’un da kullandığı ve üzerinde pek çok zafere imza attığı Aeroad CF SLX bisikleti ile aerodinami biliminde oldukça başarılı olduğunu kanıtlamıştı. Görülüyor ki, o bisiklette kullandıkları teknolojiyi yeni Ultimate’e aktarmaları pek de zor olmamalı. Fakat işler o kadar basit ilerlemiyor. Adomeit “Aeroad’da kullandığımız boru profillerini yeni bir bisiklete adapte etmek seçeneği masada yoktu çünkü o tasarım kadro boruları yalnızca belirli bir genişlik-uzunluk oranına sahip olduğunda işe yarıyor. Bu kadar dar borular ise yeni Ultimate’de istediğimiz esnemezlik/ağırlık oranını sağlamamız için yeterli olmayacaktı. Bu nedenle de dördüncü nesil Ultimate’de kullandığımız bütün boru profillerini rüzgar tünelinde tek tek, yeniden tasarladık” diyor.

Dördüncü nesil kadroda yapılan asıl değişiklik alın borusu ve alt boru olmuş. Kum saati biçiminde tasarlanan alın borusu önden bakıldığında yüzey alanını en minimal şekilde tutarken alt boru ise dar bir D harfi şekline getirilmiş.

“Bu bölgede kazanılan aerodinamik avantajlar bisikletin yatay esnemezliğinde performans kaybetmemize neden oluyor. Bu nedenle de kadronun üst borusunu daha etli yapmak zorunda kaldık. Arka çatal daha ince fakat daha geniş ve sele borusu birleşim bölgesini de elden geçirdik. Bu esnemezliği artırırken aerodinamiği ise çok ufak bir oranda kötüleştirdi.”

Canyon’a göre bu yeni kadro, bir önceki bisiklete göre 7.4W yani %8’lik bir aerodinamik avantaj sağlıyor. Canyon kadrodan sonra aerodinamik avantaj sağlamak için diğer bileşenleri gözden geçirmiş. Böylece bisiklete tek parçadan oluşan gidon ve gidon boğazı eklenmiş. Adomeit “Eskiden birden çok parçadan oluşan sistemler artık tek parçadan üretiliyor” diyor. “H36 Aerocockpit yalnızca bisikleti daha hızlı hale getirmiyor, ayrıca dördüncü nesil kadroya karakterini de veriyor”.

Canyon yeni tasarımın bisikleti %15 daha rahat hale getirdiğini söylüyor. “Yüksek sertlikli ve yüksek dayanımlı karbon fiber parçalarını çok daha etkili biçimde konumlandırmayı başardık. Bu sayede kadronun performansını etkilemeyen bölgelerinde esnemeyi artırarak kadroyu kullanımı daha rahat bir hale getirebildik.” Yeni entegre sele borusu kelepçesi sayesinde kadrodan daha da dışarıda duran sele borusu ise esneyerek sürüş rahatlığını artırıyor.

“Yeni sentetik sele borusu kelepçesi Canyon’un ürettiği en karmaşık malzemelerden biri. Karbon fiber ile desteklenmiş bir iskelete ek olarak yumuşak bir conta kelepçenin ana yapısını oluşturuyor. Son olarak ise alüminyum bir parça sele kelepçesi vidasından alınan güç ile sele borusunu yerinde tutmayı sağlıyor. Yeni sistemimiz sayesinde sele borusu çatalın arasına gizlenmiş tek bir alyan vida ile yerinde duruyor. Çok daha sağlam bir bölgeden sabitlenen sele borusu sayesinde toplamda çok daha güçlü bir sistem elde edilebiliyor”.

Yapılan Ar-Ge çalışmalarını ve kullanılan Dura-Ace Di2 grupset ile Zipp 303 jant setini göz önünde bulundurduğunuz zaman Canyon bu seviyedeki bir bisikleti yalnızca birkaç markanın yarışabileceği bir fiyata satıyor. Bu daha çok Canyon’un tercih ettiği satış modeli ile bağlantılı. Canyon, distribütör ve mağazalar yerine bütün bisikletleri müşterilere doğrudan kendisi satmayı tercih ediyor.

Bu yazı tarafından yazılmıştır.|10 Mart 2017